دلایل قطع روابط عربستان و کشورهای عربی منطقه با قطر

دلایل قطع رابطه عربستان و قطر عربستان و کشورهای عربی منطقه در اقدامی عجیب تمام روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. در متن زیر بدون تفسیرو تحلیل، بیانیه طرفین و دلایل قطع رابطه عربستان و قطر عنوان شده است. عربستان گفت همه تماس های زمینی، دریایی و هوایی با قطر را قطع می […]

دلایل قطع رابطه عربستان و قطر

عربستان و کشورهای عربی منطقه در اقدامی عجیب تمام روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. در متن زیر بدون تفسیرو تحلیل، بیانیه طرفین و دلایل قطع رابطه عربستان و قطر عنوان شده است.

عربستان گفت همه تماس های زمینی، دریایی و هوایی با قطر را قطع می کند “و همه کشورهای برادر و دوست را دعوت به چنین کاری می کند.”

همزمان مصر و امارات متحد عربی قطع روابط با قطر را در خبرگزاری های دولتی خود اعلام کردند.

پیشتر وزارت خارجه بحرین طی بیانیه ای گفته بود روابط با قطر را قطع می‌کند و همه دیپلمات های قطری باید ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کنند.

در بیانیه وزارت خارجه بحرین آمده است که شهروندان قطر باید ظرف دو هفته از بحرین بیرون بروند.

بحرین هم ترددهای هوایی و دریایی با قطر را قطع کرد.

این کشور قطر را به “تحریک رسانه ای، حمایت از فعالیت های مسلحانه تروریستی و تامین مالی گروه های مرتبط با ایران برای انجام خرابکاری و گسترش هرج و مرج در بحرین” متهم کرد.

امارات متحده عربی هم “حمایت، تامین مالی و در آغوش گرفتن سازمان های تروریستی، افراط گرا و فرقه گرا” توسط قطر را از دلایل قطع روابط برشمرد.

ریاض در این خصوص با انتشار بیانه ای دلیل قطع روابط با قطر را اعلام کرد

دلایل قطع رابطه عربستان و قطر طبق بیانیه رسمی ریاض

در بیانیه عربستان درباره قطع روابط با قطر آمده که علت این امر مربوط به امنیت ملی عربستان سعودی است. عربستان موارد زیر را از جمله علل قطع رابطه بیان کرد که نگارنده آن را اینطور خلاصه میکند:
۱- «اقدامات خلاف قانون و بزرگ» مقامات دوحه، از سالها پیش تاکنون، پنهان و آشکارا برای دو دسته کردن صف داخلی عربستان و تحریک برای شورش علیه ریاض و خدشه‌دار کردن حاکمیت عربستان.
۲- پناه دادن گروههای تروریستی و افراطی متعدد توسط قطر، که هدفش بی‌ثبات کردن منطقه است مثل جماعت اخوان المسلمین، داعش و القاعده
۳- ترویج ادبیات و طرح‌های گروههای مذکور (اخوان، داعش و القاعده) از طریق رسانه‌های خود (قطر) به شکلی همیشگی.
۴- حمایت قطر از فعالیت گروههای مورد حمایت ایران در استان قطیف در [شرق] عربستان و در بحرین.
۵- حمایت مالی، پشتیبانی و پناه دادن افراطیونی که هدفشان بی‌ثبات کردن وطن [عربستان] است
۶- استفاده از رسانه‌ها برای فتنه‌انگیزی در داخل کشور و منطقه
۷- حمایت از «شبه‌نظامیان کودتاچی حوثی» در یمن حتی بعد از اعلان تشکیل ائتلاف برای این کشور
۸- در بیانیه آمده که این تصمیم همزمان با مقامات بحرین گرفته شده که هدف حملات و عملیات تروریستی است که مورد حمایت قطر است
در بیانیه عربستان همچنین آمده که این کشور از سال ۱۹۹۵ تلاش کرده که قطر را به پایبندی به تعهدات و توافقنامه‌ها ترغیب کند اما مقامات قطر عادت کرده‌اند که قوانین بین‌المللی را نقض و تعهدات خود را زیر پا بگذارند.
طبق بیانیه عربستان، شهروندان این کشور حق سفر به قطر، اقامت در آن یا عبور از طریق آن را ندارند و افراد مقیم یا مسافر در قطر می‌توانند ظرف مدتی حداکثر ۱۴ روز این کشور را ترک کنند.  در این بیانیه «با تأسف»‌ از مردم قطر خواسته شده که به دلیل «اقدامات پیشگیرانه امنیتی» به عربستان سفر نکنند یا از آن عبور نکنند و قطری‌های مقیم یا مسافر عربستان، ظرف حداکثر ۱۴ روز عربستان را ترک کنند.
عربستان تأکید کرده که «در برابر طفره رفتن قطر از بار تعهدات خود و توطئه (علیه ریاض) خیلی صبر از خود نشان داده است» اما با این حال عربستان مردم قطر را امتدادی از مردم خود و امت عربی می‌داندهمچنانکه بر فراهم کردن خدمات و تسهیلات برای حجاج و عمره‌گزاران قطری فراهم می‌کند.

در واکنش به این بیانیه  کابینه قطر بیانیه ای صادر کرد؛

به نقل از شبکه المنار، اعضای کابینه قطر امروز دوشنبه در محکومیت قطع ارتباط شماری از کشورهای عربی با دوحه بیانیه صادر کردند.

 

بیانیه کشور قطر

بر اساس این گزارش، کابینه قطر در این بیانیه ضمن ابراز شگفتی از تصمیم شماری از کشورهای عربی برای قطع ارتباط با دوحه اعلام کرده است: این اقدام تحت هیچ شرایطی توجیه پذیر نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: کشورهای عربستان، مصر و امارات با آغاز هجمه های رسانه ای ظالمانه علیه دوحه، برای تصمیم اخیر خود، بسترسازی کردند.

در این بیانه همچنین عنوان شده است: قطر همچنان به اصول شورای همکاری خلیج فارس پایبند می ماند.

در این بیانیه همچنین آمده است: این اقدام با هدف اعمال فشار بر قطر برای عقب نشینی آن از اهداف ملی‌اش، انجام شده است.

کابینه قطر همچنین گفته است: مسیرهای دریایی و هوایی همچنان برای واردات کالاهای اساسی به قطر، باز هستند.

گفتنی است، کشورهای عربستان، امارات و بحرین اعلام کردند که به دلیل حمایت قطر از تروریسم روابط خود با دوحه را قطع کردند. به دنبال این تصمیم، شماری از کشورهای دیگر نیز اقدام مشابهی را در قبال قطر انجام دادند.

محمدجواد ظریف در واکنش به تحولات منطقه و قطع روابط عربستان، بحرین و امارات با قطر، در توئیتر نوشت:

«همسایگان دائمی اند و نمی‌توان جغرافیا را تغییر داد. فشار و تهدید هرگز راه‌حل نیست. گفت‌وگو ضروری است، به خصوص در ماه مبارک رمضان.»

همچنین برخی تحلیلگران سفر ترامپ به منطقه را بی ارتباط با موضوع مشکلات جدید در خاورمیانه نمی دانند و این اتفاقات را فتنه ای جدید در منطقه خوانده اند و از حضور ترامپ به عنوان یکی از دلایل قطع رابطه عربستان و قطر عنوان کرده اند.