صادرات ۴۰ میلیون دلار از مرزهای آذربایجان غربی در سال گذشته

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت:سالگذشته در مجموع ۴۰ میلیون دلار صادرات در مرزهای استان انجام شده است.  به گزارش پیرانشهر رووداو، جعفرصادق اسکندری در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با اشاره به پروژه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در زمینه توسعه صادرات در سال ۹۶ اظهار داشت: در این رابطه […]

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت:سالگذشته در مجموع ۴۰ میلیون دلار صادرات در مرزهای استان انجام شده است.

 به گزارش پیرانشهر رووداو، جعفرصادق اسکندری در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با اشاره به پروژه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در زمینه توسعه صادرات در سال ۹۶ اظهار داشت: در این رابطه تشکیل شرکت خدمات صادراتی در استان پیگیری می‌شود.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر ضمن برگزاری مستمر جلسات کمیته پایش تجارت خارجی، شناسایی صادرکنندگان برتر و کالاهای مزیت‌دار صادراتی نیز انجام می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از پیگیری الحاق کالاهای مزیت‌دار صادراتی در لیست تعرفه‌های ترجیحی با کشور ترکیه خبر داد و افزود: علاوه بر آن، شرکت در پاویون‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی بازارهای هدف صادراتی و شناسایی بازارهای هدف صادراتی و نیز ارائه آموزش‌های تخصصی به تجار و بازرگانان شامل پیله‌وری، مرزنشین و صادرکنندگان نیز دنبال می‌شود.
وی با اشاره به الگوبرداری از کشورهای موفق تجاری بیان کرد: امسال بررسی اوضاع گمرکات و بازارچه‌ها و میزهای تخصصی کالایی و کشوری و شناسایی قوانین و مقررات مخل توسعه صادرات و ارائه راهکار برای اصلاح آن نیز در دستور کار قرار دارد.
اسکندری با بیان اینکه امسال مستندسازی روش‌های حمایت از صادرات در کشورهای رقیب صورت می‌گیرد اظهار داشت: همچنین چگونگی افزایش بهره‌وری اقدامات رایزنان بازرگانی ایران در خارج از کشور، تبیین و تعیین کشورهای اولویت‌دار برای وضع قراردادهای تعرفه تدریجی، بررسی و اصلاح فرایند صدور مجوز مراکز تجاری و مطالعه تطبیقی با کشورهای موفق در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی از پروژه نحوه عرضه محصولات ایران در بازارهای هدف در سال ۹۶ خبر داد و گفت: از سوی دیگر پروژه اهمیت تجارت در توسعه و تحکیم روابط بین‌الملل نیز در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۹ میلیون دلار در سیب تازه، ۱۰ میلیون دلار در آب سیب و ۹ میلیون دلار در آب میوه‌ها و سبزیجات، صادر وجود داشته است افزود: در مجموع ۴۰ میلیون دلار صادرات در مرزهای استان انجام شده است.
وی با بیان اینکه سیمان از نظر وزنی و ارزشی دومین محصول صادراتی استان است بیان کرد: بیشترین هدف صادراتی نیز به کشور عراق است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: خوشبختانه اقداماتی در استان در راستای خارج شدن از تک محصولی و تک کشوری انجام شده چون این خود نوعی تهدید به حساب می‌آید.
وی اظهار داشت: امسال اعزام دو هیئت تجاری به باکو و گرجستان و برگزاری نمایشگاه در نخجوان انجام می‌شود.
اسکندری با اشاره به پروژه‌های سازمان توسعه تجارت در زمینه رونق تجارت خارجی در سال ۹۶ گفت: شناسایی عوامل کاهش استفاده از حمل و نقل جاده‌ای و راه‌های توسعه‌ای آن، بررسی مشکلات ترانزیت بین‌المللی کالا در ترکیه، عراق و ترکمنستان و نیز بررسی سهم بخش خدمات بازرگانی در اعتبارات و تسهیلات بانکی دریافتی و سهم صادرات و خدمات مولد و غیرمولد از جمله آنها است.